Je Marie matkou Bozi?
Matka Boha? Buh nema zadnou matku, protoze Buh nema zadny pocatek, ale je vecny. Dokonce je i mnoho tech, kteri nejsou katolici, ale prijali a pouzivaji titul "matka bozi", bez ohledu na to jak zavazneho omylu se dopousti. Nanestesti Rimsko Katolicke vyznani nebere tento titul jenom doslovne, ba primo predstavuje jejich doktrinu.
Rimsko katolicka doktrina
"Marie je v pravde matkou Bozi, protoze Jezis Kristus je druhou Bozi osobou nejsvetejsi trojice a je rovnocenny Bohu otci a Duch svatemu, je tedy Buh."
Fales teto doktriny
Na stejnerovni teto uvahy bychom mohli rici, ze Sv.Anna je kmotrou Boha, protoze je pry babickou tzv.lidske prirozenosti, ktera je tak sjednocena v Bozi prirozenosti Panu Jezisi Kristu. Stejne tak James , bratr naseho Pana by musel byt "bratrem Boha", a David by potom musel byt "predchudcem Boha".
Tento druh uvahy nema zadne hranice. Pokud pripustime, ze Otec, Syn a Duch Svaty predstavuji jednoho Boha, pak dojdeme k zaveru, ze pokud je Marie matkou Bozi, pak musi byt i matkou nejsvetejsi trojice. To znamena, ze by se stala matkou vlastniho stvoritele!
I male dite vidi jak absurdni je tato doktrina. Tato doktrina je pohanskeho puvodu a je vlastne neuveritelnym rouhanim toho, co je Svate a Bozi.
Dokonce papez Sixtus V. roku 1587oficialne uznal Marii s titulem "matka stvoritele". Katolici i dnes se modli k Marii co by matce Stvoritele v tzv. "Litanii k pane Marii".
Historie teto katolicke doktriny
Titul matky Bozi lze datovat z obdobi ctvrteho stoleti, ale doktrinou se stava az v patem stoleti. Velikym protagonistou tzv. Boziho materstvi Marie byl "bezcharakterni" biskup Egypta - Cyril, ktery byl vsak okamzite zavrzen (pro jeho novou modlarskou doktrinu) nejuznavanejsim biskupem tohoto obdobi, Nestoriusem, patriarchou Konstantinopole (dnesni Istambul). Za Efezskeho konsilu (5.stoleti) byl s konecnou platnosti uznan titul "matka bozi" a cela tato rozporuplna zalezitost skoncila vitezstvim na strane Cyrila, ktery pouzil vsemoznych intrik proti Nestoriusovi.
Na jmeno Cyrila je pomatovano pri msi svate vzdy 9.unora, kde je nazyvan "nepremozitelnym sampionem tzv. Boziho materstvi nejsvetejsi pany Marie". Jmeno Nestorius, se stalo nesmrtelnym sympolem vsech jeho stoupencu, kteri zalozily stejnojmennou sektu na vychode , a kteri az do dnes predstavuji svedectvi puvodu doktriny tzv. Matky Bozi z obdobi ctvrteho a pateho stoleti.
Puvod pohanstvi
Cela staleti predtim, nez k nam prisel Kristus, pohane uctivali "matku bozi", ktera chovala ve sve naruci "ditko bozi". Zdrojem tohoto uctivani se stala egyptska panna Isis, ktera ve sve naruci chovala maleho "boha slunce" Horuse a ktera nabyla takove popularity, ze vytlacila samotneho "otce bohu" Seba ze stredu pozornosti.
Uctivani "matky bozi" se tak rozsirilo z Egypta do Rima.
Jakmile byla Marie prohlasena za matku, bozi a kralovnu nebes (mesice), byly jeji sochy (Isis) preneseny z prazdnych pohanskych svatyn do Rima a to beze zmeny s tim, ze se prejmenovaly na "krestanskou pannu".
Metropolitni muzeum v New Yorku, Univerzitni muzeum v Pennsylvanii jsou svedky puvodu pohanske ery tim, ze obe vystavuji sochy "madony s ditetem", ktere jsou totozne s Rimsko-katolickou "matkou bozi".
Rimsky projekt
Se zamerem zmarit uplnost Kristova vykoupeni a spasy pro nas hrisniky, bylo zavedeno uctivani tzv. lidske "prostrednice". Mnoho mnichu te doby se snizilo k rouhavemu uvazovani o tom, ze Duch svaty nemohl zastinit Marii bez jejiho svoleni, protoze by tu ve sve podstate doslo k jejimu znasilneni. Tedy, Bozi vule zavisi na vuli Marie!
Tomas Akvinsky, nejvetsi genius rimske sofistiky, byl vyznavacem a ucitelem stejneho rouhani, zvlaste pak vykoupeni lidstva, ktere zaviselo na pozitivnim rozhodnuti Marie v otazce poceti Pana Jezise Krista.
Titul "matka bozi" postupne prerostl v titul "prostrednice", ktera udeluje veskere bozi milosrdenstvi a ktera je kralovnou nebes a na jejiz rozhodnuti musi vsichni uposlechnout, vcetne samotneho Boha.
Uceni podle Pisma svateho
Slovo "theotokos" neni obsazeno ani v Bibli, ani v knize Apokryf (ktera je soucasti katolicke verze Bible), dokonce ani v zadnych krestanskych rukopisech prvnich tri stoleti naseho letopoctu.
Jak je patrne z rimske kalendare, ktery zahrnoval krestanske svatky, nebyl jeho soucasti kult Marie az do Laodikejskeho koncilu ve 4.stoleti naseho letopoctu.
Vyznam kultu Marie predstavuje smesici zmatku a nejasnosti.
Biblicke odkazy na osobu Marie, coby matky Pana Jezise, jsou sporadicke a jsou nezbytnym doplnkem zivota Pana Jezise. Apostol Pavel se o Marii nezminuje ani jednou, prestoze pise svoji epistolu Rimanum. V evangeliu podle sv. Marka je Marie zminena pouze jednou, a to v souvislosti s nevericimi. Ostatni pasaze v souvislosi s Marii jsou odkazy, kde je oznacena jako: " matka Pana Jezise", ci "jeho matka". ani jednou zde nenajdeme titul (oznaceni) " matka bozi". Marie sama dobre vedela, ze je hrisnici a ze se bez Spasitele nemuze obejit, coz potvrdila tim, ze prinesla na ocisteni svych hrichu dve hrdlicky, jak narizoval Zakon, a prinesla Pana Jezise na obrezani.
| |
|
"Konečně přišel čas a přiblížilo se Boží království. Přestaňte myslet jen na pozemské věci, změňte svůj život a uvěřte tomu, co vám Bůh vzkazuje!" Marek 1:15