30. listopadu 2016

JEHOVOVI SVĚDCI A KŘESTANSTVÍ






JEHOVOVI  SVĚDCI  A KŘESTANSTVÍ

“Jezis mu odpovedel: “Ja jsem ta cesta, pravda a zivot.
Nikdo neprichazi k Otci nez skrze mne.” 
(Jan 14,6)

“Jine evangelium ovsem neni; jsou jen nekteri lide,
kteri vas zneklidnuji a chteji evangelium Kristovo obratit v pravy opak. 
Ale I kdybychom my nebo sam andel z nebe prisel hlasat jine
evangelium nez to, ktere jsme vam zvestovali, budiz  proklet!”
(Galatskym 1, 7-8)

“Prijde-li nekdo k vam a neprinasi toto uceni neprijimejte ho do domu 
a nevitejte ho: kdo ho vita, ma ucast na jeho zlych skutcich.”
(2. List Januv 10-11)
  
Tuto uvahu nepisi proto, abych odsoudil nabozenskou skupinu znamou co Jehovovi svedci, ale pisi proto, abych ctenare informoval o jejich uceni. Verim, ze tento material bude napomocen mnohym vericim k tomu, jak odpovedet Jehovistum.
Doufam vsak, ze poslouzi vericim i k tomu jak maji obhajovat viru v Trojjedineho Boha Otce, Syna a Ducha svateho. 
Toto pisi s pokornou prosbou, abych odhalil uceni Jehovovych svedku a porovnal ho s ucenim Bible. V nasledujicich radcich se budu snazit poukazat jen na zakladni uceni Svedku. Kdyby chtel uceni Jehovistu vysvetlil podrobne, musel bych o nich napsat dlouhou knihu. Uvahu pisi po pozornem studio Bible a po rozhovoru s mnohymi Svedky.
Uvodem chci prohlasit, ze osobne obdivuji horlivost a vytrvalost Jehovovych svedku, kterou dokazuji navstevovanim lidi i za  neprizniveho pocasi, a i kdyz se casto potkaji s vysmechem a urazkou. Rovnez obdivuji to, ze skoro vsichni Jehoviste dobre znaji Bibli. Nemohu vsak souhlasit s jejich ucenim o Kristu, o Duchu svatem, o pekle, o transfuzi krve a o nepoddanosti statni autorite. Doporucuji proto vsem ctenarum, aby cetli tuto uvahu s uprimnym srdcem, s otevrenou mysli a hlavne s otevrenou Bibli.  Budte jako verici v Beroji, kteri byli pristupnejsi  nez  v Tesalonice: Prijali evangelium s velikou dychtivosti a kazdy den zkoumali v Pismu, zdali je to tak, jak zvestuje Pavel. (Skutky 17,11) proto I vy, drazi ctenari, zkoumejte Slovo Bozi o techto dulezitych vecech. Moji uprimnou modlitbou je, aby tato uvaha vam pomohla videt ten ohromny rozdil, ktery je mezi krestanstvim a ucenim Jehovovych svedku.

Vznik a zasady Jehovovych svedku
  
Jehoviste rozhodne nejsou ktestane! Tato naboeenska skupina se zrodila ve Spojenych Statech v roce 1870. Jejich zakladatel byl Charles T. Russell. Russel se narodil 16.2.1852 ve state Pennsylvania, v predmesti mesta Pittsburgu. Byl z Kongregacni cirkve. Uz od detstvi, se Russell hrozne bal pekla. V 17 letech prisel k tomu zaveru, ze peklo neni. Pry Biblicke zminky, ktere o pekle hovori, nebyly spravne prelozeny. V jeho prekladu Russell hebrejske slovo podsveti prelozil hrob a recke slovo Gehena (ohen) prelozil jako misto zatraceni a vyhlazeni. Ve 20 letech se stal Russell pastorem a v tom case se zrodili Jehovovi svedci. S pocatku byli znami co Russellite nebo Studenti Bible. Jmeno Jehovovi svedci bylo oficialne prijato az  v roce 1931 na zaklade proroka Izaiase 43,10 kde cteme: “Mymi svedky jste vy, je vykon Hospodinuv, a muj sluzebnik, jehoz  jsem vyvolal. Tak me poznate a uverite mi a pochopite, ze to jsem ja. Prede mnou nebyl vytvoren Buh a nebude ani po mne.” 
Jehoviste veri  v moc tisku, proto vydavaji knihy, casopisy a traktaty ve velkem mnozstvi. Nejznamejsi casopis "Strazni vez" (The Watchtower) vychazi od roku 1880. Pokud mi je znamo, Svedci Jehovovi jsou po celem svete. V ruznych zemich jsou pronasledovani. Jenze oni trpi spise proto, ze neuznavaji  statni autoritu a ze jsou proti trasfuzi krve, a ne proto, ze slouzi Hospodinu Bohu.
Po smrti C.T. Russella organizacni  vedeni prevzal soudce Rutherford. On zavedl jakousi reformaci. Napsal mnoho knih a brozurek, ktere byly prelozeny do vice nez 80 reci. Po smrti Rutherforda, v roce 1942, Jehoviste nemaji lidskeho vudce.

II. Uceni Jehovovych Svedku

Jehoviste s hrdosti prohlasuji, ze veri v celou Bibli, to je ve Stary i Novy Zakon. Jenze jejich uceni je ponejvice podlozeno versi ze Stareho Zakona.  Maji svuj preklad Bible ve kterem se nenachazi slovo peklo. Jak jsem uz drive poznamenal, slovo peklo prelozili budto hrob a nebo vyhlazeni (zatraceni).




1. Bozi Trojice.

Jehovovi svedci neuznavaji Svatou Bozi Trojici. Pry je to dabelske uceni,
ktere se do kresanstvi dostalo z pohanstvi. Rikaji, ze kdyz zacneme scitat Boha Otce, a Boha Syna, a Boha Ducha Svatého, budeme mit 3 Bohy.
Uceni o Svate Bozi Trojici take zesmesnuji tim, ze pravi, ze kazda osoba ve Svate Trojici musi byt pouze jedna tretina Boha. Ilustruji to takto: Jedna tretina + jedna tretina + jedna tretina = jedna cela. Osobne uznavam, ze pochopit a vysvetlit otazku Svate Bozi Trojice neni vec jednoducha, ale rozhodne neni tak komplikovana jak to Jehoviste uci. Buh je pouze jeden, ale je zjeven ve trech osobach. Je to Buh Otec, Buh Syn a Buh Duch Svaty. Kazdy z nich je Vsemohouci Buh. To vidime u Matouse 3, 15-17, kdy Jan Krtitel krti Pana Jezise. Sym (Pan Jezis) je krten, Svaty Duch na Nej sestoupi ve forme holubice a Buh Otec promluvil: “Toto je muj milovany Syn, jehoz jsem si vyvolil.” (Matous 3, 17) 
Buh je jako cas, pouze jeden, ale mame minulost, pritomnost a budoucnost.
Jsem si vedom, ze tuto tajemnou otazku Svate Bozi Trojice jsem zde plne nevysvetlil, ale doufam, ze snad tyto dve ilustrace ctenari pomohou alespon z casti pochopit svatou Bozi Trojici. Z 5.knihy Mojzisovi 6,4 vidime, ze Buh je jeden. Cteme:” Slys, Izraeli, Hospodin je nas Buh, Hospodin jediny.” Jenze tento Buh se v Pisme svatem zjevuje ve trech rozdilnych osobach. Buh Otec je Vsemohouci Buh. On pravi: “Jsem ktery jsem.” (2.Mojzisova 3,14).
Pan Jezis toto uceni schvaluje, kdyz rika: “Prvni je toto: Slys, Izraeli, Hospodin, Buh nas, jest jediny Pan.” (Marek 12,29) Apostol Pavel to zduraznuje, kdyz pravi: “… ze jest jen jeden Buh.” (1. Korintskym 8,4) Jezis Kristus je take Vsemohouci Buh. O nem cteme: “ Na pocatku bylo Slovo, to Slovo bylo u Boha, to Slovo bylo Buh.” (Jan 1, 1). Andel Pane oznamil Josefovi  Kristovo Bozstvi takto: “Hle, panna pocne a porodi syna a daji mu jmeno Immanuel, to jest prelozeno, Buh a nami.” (Matous 1,23) A zde mame slova sameho Jezise Krista, kdyz osobne definuje vlastni Bozstvi: “Amen, amen (jiste) pravim vam, drive nez se Abraham narodil, Ja jsem.” (Jan 8, 58). To je totez co rekl Buh Mojzisovi, kdyz mu oznamil svoje jmeno Jahve – Hospodin, “Jsem ktery jsem”.  (2. Mojzisova 3, 14). Jinde Kristus pravi: “ Ja a Otec jsme jedno.” (Jan 10, 30). Apostol Tomas Krista po vzkriseni vyzval Panem a Bohem. (Jan 20, 27). Kdyby Kristus nebyl Buh, tuto poctu by nikdy neprijal.
Dokonce demoni a necisti duchove vyznavaji, ze Kristus je Buh, kdyz pred nim padali a volali: “Ty jsi Syn Bozi!” (Marek 3, 11). Co je to do nas, Jezisi Nazaretsky? Prisel jsi nas zahubit? Vim kdo jsi, jsi svaty Bozi.” (Marek 1, 24).
My vime, ze pouze Buh je svaty. Jestlize Jezis Kristus je svaty Syn Bozi, je Buh. 
Svaty Duch je rovnez Vsemohouci Buh. Bible hovori o neodpustitelnem hrichu, ktery je prave rouhani proti svatemu Duchu. Toto jsou slova Pana Jezise a ne Jozy Novaka. Jezis rekl: “Proto vam pravim, ze kazdy hrich I rouhani bude lidem odpusteno, ale rouhani proti Duchu svatemu odpusteno nebude. I tomu, kdo by rekl slovo proti Synu cloveka (proti samemu Kristu) bude odpusten; ale kdyby rekl slovo proti Duchu svatemu, tomu nebude odpusteno v tomto veku ani v budoucim.” (Matous 12, 31-32).
O Duchu svatem cteme, ze je nas Primluvce (Jan 14, 26), ze svedci o Kristu (Jan 15, 26), ze nas uci, jak se mame spravne modlit, (Rimanum 8, 27-28), ze vericim zjevuje hluboke a zahadne pravdy Bozi, jake lidske oko nevidelo, ucho neslyselo a co na lidske srdce ani nevstoupilo. (1. Korintskym 2, 10-11). 





2. Jezis Kristus.

Jehovovi svedci popiraji Bozstvi Jezise Krista. Podle jejich uceni Jezis je pouze dokonaly clovek,
ktery byl na pocatku stvoren Bohem Otcem. Odvolavaji se hlavne na Kolosenske 1, 15-16, kde cteme:"On (Kristus) je obraz Boha neviditelneho, prvorozeny vseho stvoreni, nebot v nem bylo stvoreno vsechno na nebi i na zemi." Jehoviste popiraji to, ze Kristus je Buh vecny, i kdyz o Nem cteme: "Na pocatku bylo Slovo, to Slovo bylo u Boha, to Slovo (recky Logos) bylo Buh." (Jan 1, 1). Pry nez se Kristus narodil z ciste panny Marie a nez prisel na tuto zem v lidskem tele, byl v nebesich archandelem Michaelem. Na zemi zil dokonaly zivot, ale zil poze jako clovek. Po svem ukrizovani Jezis byl vzkrisen pouze duchovne a ne telesne.
Nyni se tazeme: kde vzal Pan Jezis telo ve kterem se zjevil Tomasovi po zmrtvychvstani, kdyby byl vzkrisen pouze duchovne. Apostol Jan pravi: „Potom (Jezis) rekl Tomasovi: „Poloz svuj prst sem, pohled na me ruce a vloz svou ruku do rany v mem boku. Nepochybuj a ver!“ (Jan 20, 27).
My vime, ze Pan Jezis se zjevil ve skutecnem tele, protoze vyzval sve ucedniky k tomu, aby se ho dotykali a presvedcili se o tom, ze je to skutecne On. Rekl: „duch prece nema maso a kosti jako to vidite na mne.“ (Lukas 24, 39). Vidime dale, ze vzkriseny Jezis jedl rybu. Zeptal se ucedniku: „Mate tu neco k jidlu? Podali mu kus pecene ryby. Vzal si a pojedl pred nimi.“ (Lukas 24, 41-43). Tyto verse to dokazuji, ze Jezis vstal z mrtvych telesne a ne jen duchovne.
O Jezisove Bozstvi cteme na nekolika mistech v Bibli. Uz jsme videli, ze On je Vecne Slovo a to Slovo je Buh. (Jan 1, 1). On sam rekl, ze je vecny a nekonecny Buh, kdyz prohlasil, ze „drive nez se Abraham narodil, ja jsem.“ (Jan 8, 58). Toto slovo Jsem zde znamena Hospodin, hebrejsky – Jahve, jak cteme v 2. Mojzisove 3, 14). Jinde Jezis prohlasil svoje Bozstvi tim, kdyz rekl, ze „Ja a Otec jsme jedno, (Jan 10, 30) a ze „Otec je ve mne a ja v Otci.“ (Jan 10, 38).
Jehovovi svedci neuznavaji Vanoce proto, ze nevime presny den Kristova narozeni. Hlavni duvod proc Vanoce neslavi je, ze tento zvyk prisel z pohanstvi, kdy se v te dobe slavil slunovrat.


3. Duch Svaty.

Podle uceni Jehovovych svedku, Duch Svaty je neosobni moc Bozi, kterou Hospodin vede sve ucedniky na zemi, aby plnili jeho vuli. Podle uceni Bible vsak vidime, ze Svaty Duch je osoba, protoze hovori, uci, vede, osvecuje, obvinuje z hrichu a vzdycky Krista oslavuje. Apostol Pavel nas upozornuje na to, ze Svaty Duch muze byt zarmoucen. (Efeskym 4, 30). Nas nyni hlavne zajima to, co o Svatem Duchu rika Pan Jezis. Pred svym ukrizovanim rekl: “Ale Primluvce, Duch svaty, ktereho posle Otec ve jmenu mem, ten vas nauci vsemu a pripomene vam vsecko, co jsem vam rekl.” (Jan 14, 26). “Az prijde Primluvce, ktereho vam poslu od Otce, Duch pravdy, jenz od Otce vychazi, ten o mne vyda svedectvi.” (Jan 15, 26). Budme uprimni sami k sobe, drazi ctenari, a uvazujme, zda muze neosobni moc nekoho ucit, vest a konat jine veci, ktere Svaty Duch kona? Jiste ze ne! Je dobre si pozorne precist Evangelium sv. Jana 16, 7-14, kde vidime, ze svaty Duch je osoba, ktera se primlouva, ukazuje, oznamuje, z hrichu obvinuje a Krista oslavuje. Tyto vlastnosti patri pouze zive osobe a ne nejake neosobni moci. Bez sv. Ducha neni mozne prozit znovuzrozeni, rozumet Bibli, ani mit uprimnou touhu Bohu slouzit. Toto uz vedel prorok Zacharias, kdyz rekl: “Ne moci ani silou (rozumi se moci cloveka) nybrz mym duchem, pravi Hospodin zastupu (Jahve).” (Zach. 4. 6).

4. Satan

Jehoviste uci, ze Satan je neposlusny Syn Bozi, ktery padl, protoze chtel byt rovny Bohu.
Pri poslednim soudu Satan ma byt znicen a zahlazen, a jako ostatni neverici, nema vic existovat. V Bibli vsak cteme neco jineho. “… svudce dabel byl uvrzen do jezera, kde hori sira a kde je jiz dravaSelma a falesny prorok, (dva dalsi clenove dabelske trojice). A budou tryzneni dnem I noci na veky veku.“ (Zjeveni 20, 10).






5. Peklo

Jehovovi svedci neveri v peklo. Jejich zakladatel C. T. Russell to zduraznil tim, ze uceni o pekle je nebiblicke a ze utrpeni v pekle odporuje Bozim vlastnostem. Buh, ktery je laska a plny milosrdenstvi, nemuze prece nikoho odsoudit na veky do pekla. Navic, Jehoviste uci, ze utrpeni v pekle je nespravedlive a nepotrebne. Slovo peklo prekladaji “hrob” a “vyhlazeni”. 
Nezli se podivame na nekolik biblickych versu, ktere hovori o vecnem utrpeni v pekle, chci zde poznamenat, ze svedci Jehovovi veri v odmenu spravedlivych a pracovitych Svedku a tesi se na to, ze jednoho dne budou kralovat na obnovene zemi, kde nebudou valky ani utrpeni. Oni veri. Ze 144,000 vyvolenych Svedku (ale pouze 144,000) bude kralovat a Kristem v nebi. Ti ostatni budou na obnovene zemi. Je vsak divne , ze prave tito lide, kteri neveri v peklo a ve spravedlive odsouzeni dabla a vsech nevericich, veri v nebe, v raj na zemi, a odmenu spravedlivych Svedku. Sama spravedlnost se dovolava toho, aby neposlusni hrisnici, kteri zavrhli dar zivota v Kristu Jezisi a kteri dobrovolne poslapali krev Beranka Boziho, byli spravedlive potrestani. 
Jenze ja se nyni neodvolavam na spravedlnost ani na logiku, ale na uceni Boziho Slova. Pan Jezis prisel na tento svet, aby nas vykoupil od vecneho zahynuti a utrpeni v pekle. „Buh neposlal sveho Syna na svet, aby svet soudil, ale aby skrze nej byl svet spasen. Kdo v neho veri, neni souzen. Kdo neveri, jiz je odsouzen, nebot neuveril ve jmeno jednorozeneho Syna Boziho.“ (Jan 3, 17-18). Pan Jezis hovoril o pekle a varoval lidi, aby se nedostali do tohoto mista utrpeni. Rekl, ze peklo je pripraveno pro dabla  a jeho andely. Potom rekne tem na levici: „Jdete ode mne, prokleti, do vecneho ohne, pripraveneho dablu a jeho andelum!“ (Matous 25, 41) Jinde nas Pan Jezis upozornuje a varuje temito slovy: „A nebojte se tech, kdo zabijeji telo, ale dusi zabit nemohou; bojte se toho, ktery muze i dusi i telo zabit v pekle.“ (Matous 10, 28).
O lhostejnych a nevericich lidech cteme: „A pujdou do vecnych muk, ale spravedlivi do vecneho zivota.“ (Matous 25, 46). Jinde cteme, ze peklo je skutecne misto, kde je ohen a utrpeni, a kde „bude plac a skripeni zubu.“ (Matous 8, 12:13, 42 a 22, 13). Podle Zjeveni 20, 15 a 21, 8 vidime, ze ten, kdo neni zapsan do knihy zivota, ten bude uvrzen do horiciho jezera, cili do ohne v pekle.

Podle uceni Jehovovych svedku, peklo je jen obycejny hrob, kde mrtvi spi v ocekavani vzkriseni. To ze mrtvi spi a nic nevi, oduvodnuji versem z knihy Kazatel 9, 5 kde cteme: „Zivi totiz vedi, ze zemrou, mrtvi nevedi zhola nic a neceka je zadna odmena, jejich pamatka je zapomenuta.“ Jenze ja jsem poukazal na jine Biblicke verse, ve kterych vidime, ze v pekle je ohen a utrpeni. 
Vlastne slovo „Gehena“ ve svatem Pisme prelozeno „peklo“ znamena udoli Hinomovo, kde Izraelci obetovali sve deti ohyzdne modle Molochovi. Prorok Jeremias o tom pise: „Baalovi vybudovali posvatna navrsi, ktera jsou v Udoli syna Hinomova, a provadeli sve syny a dcery ohnem Molochovi.“ (Jer. 32, 35). Toto udoli je v jihozapadni casti Jeruzalema, kde se palil odpad. V dobe Pana Jezise toto ohnive udoli bylo symbolem strasneho utrpeni. Viz Matous 10, 28 a 25, 41). O tom, ze mrtvi v pekle nespi, ze tam je ohen a utrpeni hlavne cteme u Lukase 16, 19-31 v podobenstvi o bohaci a Lazarovi. Jehovovi svedci pravi, ze toto je pouze podobenstvi na kterem nemuzeme zakladat svoje uceni. Jenze my nesmime zapominat na to, ze Pan Jezis vzdycky uzival ilustrace, ktere vysvetlovaly jen skutecne pravdy. Napriklad Jezis hovori o pastyri, protoze v Izraeli bylo mnoho pastyru. Hovoril o vinici, protoze po cele Palestine meli mnoho vinic. Zde vypravi o utrpeni nedbaleho muze, aby posluchace varoval od utrpeni v pekle. Podle Pana Jezise, tento dotycny muz nespal v hrobe, ale trpel v ohni. On videl, pamatoval, citil, hovoril, slysel a o smilovani prosil, protoze se „trapil v tomto plameni.“ (Lukas 16, 24). Jehoviste zamitaji toto uceni Pana Jezise, ne proto, ze to je jen podobenstvi, ale proto, ze zjevuje pravdivost pekla.
Jehovovi svedci uci, ze po vzkriseni Buh da vsem lidem novou prilezitost, aby se stali Jehovovymi svedky. Kdo tuto nabidku odmitne, ten bude uplne znicen a vyhlazen a nebude vubec existovat. Zde jen chci opakovat to, aby kazdy ctenar si znovu pozorne precetl uvedene casti svateho Pisma, ktere poukazuji na pravdivost a utrpeni pekla.

Zde chci udelat nekolik poznamek o 144,000 vyvolenych. Jehoviste uci, ze pouze toto malinke stadecko (to je 144,000) bude s Kristem kralovat v nebi. Ostatni Svedkove budou kralovat na obnovene zemi. Svoje uceni oduvodnuji slovy Pana Jezise podle evangelia Lukase 12, 32 kde cteme: „Neboj se, male stadce, nebot vasemu Otci se zalibilo dat vam kralovstvi.“ Jine Biblicke verse, ktere hovori o 144,000 vyvolenych pravi toto: Pak jsem slysel pocet oznacenych: 144,000 oznacenych ze vsech pokoleni izraelskych.“ (Zjeveni 7, 4). „A videl jsem, hle, Beranek stal na hore Sion a s nim sto ctyricet ctyri tisic, tech, kdo maji na cele napsano jmeno jeho i jmeno jeho Otce.“ (Zjeveni 14, 1). Jenze Pismo svate zde hovori o lidech z dvanactero pokoleni izraelskych. To nejsou Svedci Jehovovi, ale lide z naroda izraelskeho. Pokud rozumim svatemu Pismu, vsichni verici jsou obcany nebe. Apostol Pavel pravi: „ Nejste jiz tedy cizinci a pristehovalci, mate pravo Boziho lidu a patrite k Bozi rodine.“ (Efeskym 2, 19). „Tak Bozi Duch dosvedcuje nasemu duchu, ze jsme Bozi deti, (Pozor, ne ze nekdy budeme, ale uz jsme Bozi deti, od te chvile, kdy jsme prijali Krista za sveho Spasitele). A jsme-li deti, tedy i dedicove – dedicove Bozi, spoludedicove Kristovi ...“ (Rimanum 8, 16-17). Tito dedicove Bozi (vsichni, ne jen 144,000) budou s Kristem kralovat v tom krasne pripravenem domove v nebi. Pan Jezis to prislibil vsem vericim, kdyz rekl: „Jdu, abych vam pripravil misto. A odejdu-li, abych vam pripravil misto, opet prijdu a vezmu vas k sobe, abyste i vy byli kde jsem ja.“ (Jan 14, 3). Toto zaslibeni, jako zaslibeni o jistote spaseni z 1.Jan 5,13 nam postaci k tomu, aby se kazdy uprimne verici krestan uz nyni radoval se svym Panem, kdyz kraci po uzke ceste k nebeskemu domovu.

6. Statni vlada 

Jehovovi svedci neuznavaji zadnou pozemskou vladu. Odmitaji zpev narodni hymny i vojenskou sluzbu. Hlavne nechteji vzit zbran do rukou. Myslim, ze toto je ten hlavni duvod proc v nekterych zemich jsou Svedci pronasledovani. Zajimave a divne je vsak to, ze tito lide, kteri se odvolavaji na Bibli, nerespektuji uceni svateho Pisma, ktere pravi: „Kazdy at se podrizuje vladni moci, nebot neni moci, lec od Boha, takze ten, kdo se stavi proti vladnouci moci, zpira se Bozimu radu. Kdo se takto vzpira, privolava na sebe soud ... Vladcove jsou v Bozi sluzbe, kdyz se drzi svych ukolu. Davejte kazdemu, co jste povinni: dan, komu dan; clo, komu clo; uctu, komu uctu; cest, komu cest.“ (Rimanum 13, 1-7). Jehovovi svedci se odvolavaji na to, ze „Boha je treba poslouchat, ne lidi.“ (Skutky 5, 29). Ale jak vysvetlime onen predchozi citat svateho Pisma? Autor teto Epistoly nepise „Budte podrizeni jen nektere vladni moci, jen nekdy, a jen v nektere zemi.“ On pise: „Podrizujte se ...“ (Rimanum 13, 1-7). 

7. Transfuze krve   

Jak je asi vsem ctenarum znamo, Jehovovi svedci odmitaji transfuzi krve na zaklade techto Biblickych versu: „Nebudete jist zadny tuk ani zadnou krev.“ (3. Mojzisova 3, 17). „V krvi je zivot tela. Ja jsem vam ji urcil na oltari k vykonavani smircich obradu za vase zivoty. Je to krev; pro zivot, ktery je v ni, se ziskava smireni. Proto jsem rozkazal Izraelcum: Nikdo z vas nebude jist krev ... „ (3. Mojzisova 17, 11). Podobny vers je v 3.Mojzisove 17, 14). Jehoviste uci, ze prijimani krve pri transfuzi je totez jako kdyz se krev ji. Ale drive uvedene verse zakazuji pouze pozivani krve, a ne transfuzi. Pri Starozakonnich obetech (prectete si traktat „Nebe“ kde popisuji tuto otazku) zvirata byla usmrcena a krev vylita na obetni oltar. Pri transfuzi krve nikdo usmrcen neni. A pokud mi je znamo, mnoho zivotu bylo zachraneno prave proto, ze lide obdrzeli novou krev touto cestou – transfuzi. Osobne neverim tomu, ze drive uvedene citaty svateho Pisma ani vyrok ze Skutku 15, 19-20 a 28-29 by hovorili o transfuzi krve, protoze v te dobe (pokud vim) krevni transfuze lidem jeste ani nebyla znama.
Konecne 3. Mojzisova 3, 17; 7, 24; 17, 11 1 17, 14 jako i Skutky 15, 19-20 a 15, 28-29 zakazuji pozivani krve. Jenze 3. Mojzisova 3, 17 take zakazuje pozivani tuku. Pokud vim, Jehovovi svedci tuk ji. Proc tedy nedodrzuji tuto druhou cast tehoz prikazani, ktere pravi: „Nebudete jist zadny tuk ani zadnou krev.“

8. Jistota spasy 

Pres vsechna usili, praci, snahu a verne svedectvi, Jehovovi svedci nemaji jistotu spaseni. To je snad to nejmutnejsi co o techto lidech vime. Z nejakeho zahadneho duvodu Svedci nechteji prijmout tento Bozi dar a tuto milost, aby se uz nyni radovali, kdyz Panu Bohu pokorne a obetave slouzi. Sam Hospodin nam zjevuje tuto pravdu skrze sveho verneho apostola Jana, kdyz rekl: „Toto pisi vam, kteri verite ve jmeno Syna Boziho, abyste vedeli, ze mate vecny zivot.“ (1.Jan 5, 13). Vlastne apostol Jan to zduraznuje, ze jistota spaseni a dar vecneho zivota je pouze skrze Syna Boziho, Jezise Krista. Jan pravi: „A to je to svedectvi: Buh nam dal vecny zivot, a ten zivot je v Jeho Synu. Kdo ma Syna, ma zivot; kdo nema Syna Boziho, nema zivot.“ (1.Jan 5, 11-12). Proto kazdy uprimny verici krestan, to je kazdy, kdo Krista osobne prijal za Boha a Spasitele, ten uz nyni ma zivotvecny a z teto jistoty se raduje. Toto uceni potvrzuje Jan 1, 12 kde cteme: “Tem pak, kteri ho (Krista) prijali a veri v jeho jmeno, (Buh) dal moc stat se Bozimi detmi.“ Jehovovi svedci tuto jistotu spaseni nemaji prave proto, ze Krista za Boha neuznavaji. 

Musim jeste upozornit na to, ze Jehovovi svedci jdou za temi lidmi, kteri uz patri do nejakeho sboru, ale kteri neznaji Bibli a kteri maji jen formalni nabozenstvi. Tito lide jsou nejcasteji strzeni ucenim Jehovovych svedku. Kdo vsak zna svate Pismo a Krista si zvolil za vudce a Spasitele, ten se nemusi bat s temito lidmi hovorit.
Jedno prislovi rika, ze slova pohnou, ale skutky tahnou. Svedectvi jednoho kanadskeho Indiana potvrzuje pravdivost techto slov. Tento muz se stal vericim krestanem. Kdyz se ho tazali, co ho presvedcilo o tom, aby prijal Krista za Spasitele a Boha a krestanstvi za svoje nabozenstvi, rekl, ze to bylo pokorne svedectvi jednoho misionare. Pak udelal tuto poznamku: „ Slysel jsem uz monoho belochu jak vypraveji o Bohu a o Kristu. Nekteri byli horlivi recnici. O nabozenstvi a o Bohu filosofovali. Jini zase pouze odsuzovali nase lidi, nas zpusob zivota a nase nabozenstvi. Stale opakovali prikazani: „Neopijejte se!“, „Nekradnete!“, „Nelzete!“. Jenze sami podle toho nezili. Pak k nam prisel novy misionar. Ten pokorne vypravel o lasce Bozi a o milosrdenstvi Pana Jezise. Dukladne nam vysvetloval Pismo svate. Ale to nejhlavnejsi, co mne ke Kristu obratilo, bylo to, ze on tuto Bozi lasku prokazoval svym pokornym, obetavym a vzornym zivotem. On zil podle uceni Pisma svateho, a to mne prave privedlo k memu rozhodnuti pro Krista a pro krestanstvi.
Pamatujme, ze lampa neskace, nekrici ani nefilosofuje, ale pokorne a poslusne sviti tam, kam ji postavime. Dej Pan, aby nase zivoty byly takovym svetlem lidem kolem nas. Toto neni pouze moje rada, ani to neni jenom nase prilezitost. Toto je nase povinnost. Pan Jezis nam prikazuje: „Tak at sviti vase svetlo pred lidmi, aby videli vase dobre skutky a vzdali slavu vasemu Otci v nebesich.“ (Matous 5, 16). 

J. N.