Narodil se vam Spasitel?
"Neboj se, zvestuji vam velikou radost, ktera bude pro vsechen lid. Dnes se vam narodil Spasitel, Kristus Pan, v meste Davidove." (Lukas 2,10-11)
Timto radostnym chvalozpevem pozdravil andel Pane prestrasene pastyre v Betleme, kdyz jim oznamil narozeni Pana Jezise Krista. Jenze Pan Jezis se nestane automaticky Spasitelem vsech lidi, jen proto, ze se narodil z ciste panny Marie. On se musi za Spasitele prijmout! To nas uci svate Pismo, ktere pravi: "Tem pak, kteri ho (Krista) prijali a veri v jeho jmeno, dal moc stat se Bozimi detmi." (Jan 1,12) Nezli clovek Pana Jezise za Spasitele prijme, musi uznat, ze je hrisnikem, ze se sam nezachrani a ze Kristus je jediny Zachrance. Potom Ho pokorne virou musi pozvat do sveho srdce. "Hle, stojim prede dvermi a tlucu; zaslechne-li kdo muj hlas a otevre mi, vejdu k nemu a budu s nim veceret a on se mnou.: (Zjeveni 3,20). Otevrte dvere sveho srdce a pozveme Krista donvitr. O vanocich se lide ponejvic trapi nad tim jake darky koupi pro sve mile. Mnozi vsak pro shon a ruzne starosti neuvazuji o daru Bozim, ktery mame v Panu Jezisi. Apostol Jan nam pise: "Nebot Buh tak miloval svet, ze dal sveho jedineho Syna, aby kazdy, kdo v Neho veri, nezahynul, ale mel zivot vecny." (Jan 3,16) Pravy vyznam vanoc je oznamen v nasem textu u Lukase 2,10-11. V ten den se narodil davno zaslibeny Spasitel a Mesias jak o tom prorokovali vsichni proroci. Andel Pane to pripomenul Josefovi, kdyz rekl: "To vsechno se stalo, aby se splnilo, co rekl Hospodin usty proroka: Hle, panna pocne a porodi syna a daji mu jmeno Immanuel," to jest prelozeno "Buh s nami." (Matous 1, 22-13) Podivejme se nyni jak zapusobilo narozeni Spasitele na ruzne lidi. Podle Lukase 2,17 vidime, ze pastyri se z Jezisova narozeni radovali a ze tuto zazracnou udalost jinym zvestovali. Oni v Jezisi poznali Dobreho pastyre a Spasitele a jinym svedcili, aby Krista poznali a prijali. Cinme totez! Vypravejme ostatnim o nasem Spasiteli. Vidime dale stareho a zbozneho kneze Simeona, ktery svou radost s Kristova narozeni vyznava temito slovy: "Nyni propustis v pokoji sveho sluzebnika, Pane, podle sveho slova, nebot me oci videly tve spaseni." (Lukas 2,29-30) Simeon uveril, ze Pan Jezis je ten davno zaslibeny Mesias Spasitel. Proto se radoval a jinym o Nem vypravel. Cinme totez. Radovali se i mudrci z dalekeho vychodu, hlavne kdyz uvideli na nebi zvlastni hvezdu, na znameni, ze se narodil zaslibeny "kral zidovsky". (Matous 2,1) Oni prisli z daleke ciziny, aby se poklonili pred timto nove narozenym kralem, a aby Mu obetovali vzacne a drahe dary, zlato, kadidlo a myrhu. (Matous 2,11) Dejme Panu Jezisi ty nejvzacnejsi dary, srdce i sluzbu. Jenze krale Heroda narozeni Krista krale nepotesilo. Cteme u Matouse 2,3, ze "Kdyz to slysel Herodes, znepokojil se a snim cely Jeruzalem." Herodes se nechtel poklonit pred kralem nebes, jako se pred Nim nechteji sklonit pysni a sobecti lide dnes. Na jejich trunu sedi jejich sobecke "Ja". Pro pokorneho Spasitele nemaji misto, jako ho nemel majitel Betlemskeho utulku v den Kristova narozeni. (Luk. 2,7) Pamatujme, ze jmeno JEZIS znamena Spasitel - Zachrance. On, jako Dobry pastyr, prisel hledat a zachranit ztracene ovce. (Lukas 19,10) Andel Pane to oznamil Josefovi takto: "... das mu jmeno Jezis, nebot on vysvobodi svuj lid z jeho hrichu. (Matous 1,21). V jednom meste, pred volbami, byla schuze, na kterou prisli zastupcove vsech politickych stran. Vsichni meli moznost posluchace oslovit. Prvni recnik mluvil za delnickou stranu. Rekl: "Delnictvo tezce pracuje a nis z toho nema. Kapitaliste nas vykoristuji. To se musi zmenit!" Po nem hovoril zamestnavatel, tovarnik, ktery rekl: "Prumysl klesa, obchod vazne, konkurenti nas nici. K tomu vsemu, delnici stale chteji vyssi mzdu. To je neunosne. To se musi zmenit." Pak zacal mluvit rolnik. Ten zduraznoval: "Nejvic trpime my. Stroje jsou predrazene a farmy zadluzene. Kdyz je dobra uroda, ceny jsou nizke a kdyz je neuroda, nemame co prodat ani z ceho zit. To se musi zmenit!" Pak recnili jini a dalsi. Vsichni narikali a zmenu doporucovali. Nakonec povstal jiny recnik, ktery horlive prohlasil: "Vazeni, co se zde doporucuje, je sice dobre, ale je to vsechno malo. My musime jit dal. Ja jsem pro revoluci! Jedine to nas zachrani. Ve shromazdeni nastal zmatek. Jedni volali: "Ano, potrebujeme revoluci!" Jini zase protestovali, ze ne. Dotycny recnik se na posluchace podival, a s velkym durazem prohlasil: "Vazeni, rozumejte mne. Ja jsem pro revoluci a zmenu naseho srdce. My vsichni potrebujeme zmenu. Nechtejme a nezadejme pouze zmenu od jinych lidi. My se musime zmenit ucenim Pana Jazise Krista, abychom byli uprimnejsi, laskavejsi, obetavejsi, spravedlivejsi a vernejsi. Kdyz se zmenime my, pak se zmeni i nase okoli." Apostol Pavel potvrzuje pravdivost tohoto svedectvi, kdyz pravi: "Kdyz se tedy nekdo stal krestanem, je to nove stvoreni. Stare rady pominuly, nove veci nastoupily." (2 Kor. 5,17) To je duvod Bozich Vanoc. Pan Jezis prisel z nebeskych vysen na zem, aby nas vnitrne zmenil, kdyz Duch svaty promeni nase srdce, nasi mysl a nas zivot. Dovolte Mu aby se narodil v nasem srdci a aby byl nasim Spasitelem. Pak prozijeme krasu prvnich Vanoc jako betlemsti pastyri. Sami se z narozeni Krista Spasitele budeme radovat a jinym o Nem budeme zvestovat.
Duvod, dukaz a dulezitost Kristova narozeni z ciste Panny.
" Hle, divka pocne a porodi syna a da mu jmeno Immanuel." Izajas 7:14
Nejvetsi a nejkrasnejsi zazrak, ktery hovori o Bozim prichodu na tuto zem v lidskem tele, je Kristovo narozeni z ciste Panny Marie. Nemame v umyslu v tomto traktatu teologicky ani vedecky vysvetlovat tento zazrak. Jako kazatel Boziho Slova chci jen zduraznit duchovni a prakticky vyznam tohoto predmetu. Pri rozhovoru se samarskou zenou u Jakubovy studne Pan Jezis rekl, ze "Buh je duch."(Jan 4:24). To znamena, ze Boha nelze videt fyzickym okem. K tomu, aby se Buh stal viditelny, potreboval lidske telo. Ze svate Bible se dovidame ze Hospodin se lidem cas od casu zjevoval, aby oznamil svuj plan. Zjevil se Abrahamovi, Mojzisovi, matce Samsona a jinym lidem. Hlavne se Buh zjevoval patriarchum a prorokum. Jenze toto Bozi zjeveni bylo strucne a castokrat nejasne. Pan Jezis prisel v lidskem tele, aby lidem zjevil Bozi svatost, dokonalost, vsemohoucnost a lasku. Epistola k Zidum pravi:"Mnohokrat a mnoha zpusoby mluvil v milosti Buh k nasim predkum skrze sveho Syna."(Zidum 1:1-2).Apostol Janto rekl takto:"Boha nikdo nikdy nevidel. Jednorozeny Syn, ktery spociva na srdci Otcove, ten o nem vypovedel." Originalni zneni tohoto slova znamena, ze Jezis odhalil Bozi slavu i svatost asi tak, jako pri slavnostnim odhaleni mistr odhali svuj zakryty obraz, nebo sochu, a zjevi je lidem kolem. Pan Jezis svym zivotem, ucenim a zazraky takto zjevil Bozi moc, milost i dokonalost. O tom zazraku je mnoho dohadu. Pry jeden neverici muz rekl vericimu priteli:"Ja nejsem krestanem proto, ze nemohu prijmout zazrak Kristova narozeni z ciste Panny. Prece neco podobneho se v lidske historii predtim nestalo." "Ano, ano, mas pravdu," neco takoveho se v lidske historii predtim, ani potom, nestalo, protoze je pouze jeden Jezis - Spasitel ! Apostol Pavel pise Timeteovi, ze "Jezis Kristus prisel na tenti svet, aby zachranil hrisniky."(1 Tim.1:15). To nam dokazuje, ze Jezis existoval v nebesich drive nezli prisel na tuto planetu. Vim, ze mnozi z vas jste se nekolikrat stehovali. Ja jsem se take nekolikrat prestehoval. Pokazde jsem prisel na nove misto proto, ze jsem drive byl a zil nekde jinde - v jinem meste nebo v jine zemi. Kdybych neexistoval a nebydlel na starem miste, tak bych na nove misto prijit nemohl. Jan 1:1 pravi, ze Pan Jezis existoval u Otce od vecnosti. Cteme: "Na pocatku bylo Slovo a to Slovo bylo u Boha a to Slovo bylo Buh." Jan 1:14 dodava: "A Slovo se stalo telem a prebyvalo mezi nami. Videli jsme jeho slavu, slavu jakou ma od Otce jednorozeny Syn, plny milosti a pravdy." To nam dokazuje tu pravdu, ze Pan Jezis byl Syn Bozi davno predtim nezli se stal synem Marie. On byl u Otce v nebeske slave od vecnosti. Kdyz prisel na tento svet, vzal na sebe lidske telo, aby lidstvu zjevil Bozi svatost a spravedlnost. Toto potvrzuje i andel Bozi, kdyz ujistuje Josefa o tom, ze narozeni Pana Jezise naplnuje proroctvi proroka Izaiase. Andel rekl:"Josefe, synu Daviduv, neboj se vzit k sobe svou manzelku Marii. Vzdyt co v ni bylo pocato, je z Ducha svateho. Porodi syna a das mu jmeno Jezis; on totiz spasi svuj lid od jeho hrichu. To vsechno se stalo proto, aby se splnilo, co rekl Pan usty proroka:""Hle, panna pocne a porodi syna, a daji mu jmeno Immanuel; to jmeno znamena: Buh s nami."(Matous 1:20-23).Snad nejpodrobnejsi a nejkrasnejsi popis tohoto zazraku slysime z ust Dr. Lukase. Lukas o narozeni Pana Jezise z ciste panny rika toto: " Andel Gabriel byl poslan od Boha do Galilejskeho mesta Nazaret, k panne zasnoubene s muzem jmenem Josef z Davidova rodu, a ta panna se jmenovala Marie. Andel k ni vesel a rekl: " Bud' zdrava, milostiplna! Pan s tebou!" Ona se toho osloveni velmi ulekla a rozvazovala, co ten pozdrav ma znamenat. Andel ji rika: " Neboj se Marie. Dosla jsi milosti u Boha. Pocnes a porodis syna a das mu jmeno Jezis. Bude veliky a bude nazyvan Syn Nejvyssiho ... Marie vsak rekla andelovi: " Jak se to stane? Vzdyt muze nepoznavam. Andel ji povedel: " Duch svaty na tebe sestoupi, moc Nejvyssiho te zastini. Proto take dite, ktere se narodi, bude nazyvano, Syn Bozi." (Lukas 1, 26-35). Uznavam, ze toto je mimoradny zazrak. Ale prece kazdy zazrak je mimoradny a neuveritelny, protoze je proti prirodnim zakonum.