25. prosince 2011

7. DRUHY PRICHOD PANA JEZISE

Posledni soud


V teto kapitole se zamyslime nad otazkou posledniho soudu, ktery bude soudem vsech nevericich lidi.Apostol Jan pravi: " A videl jsem veliky belostny trun a toho, kdo na nem sedel; pred jeho pohledem  zmizela zeme i nebe a uz pro ne nebylo mista. Videl jsem mrtve, mocne i proste, jak stoji pred trunem a byly otevreny knihy. Jeste jedna kniha byla otevrena, kniha zivota. A mrtvi byli souzeni podle svych cinu zapsanych v tech knihach." (Zjev.20, 11-12) Nyni je velmi nutno poznamenat, ze ten, kdo byl obmyt krvi Beranka Boziho, ten uz byl souzen a na tento posledni soud neprijde. Tuto pravdu potvrzuje uceni sv.Pisma. Cteme: "Ano, skutecne rikam vam: Kdo slysi me slovo a veri tomu, ktery mne poslal, MA vecny zivot a nepodleha soudu, ale presel uz ze smrti do zivota." (Jan 5,24) Apostol Pavel dodava: " Nyni vsak neni zadneho odsouzeni  pro ty, kteri jsou v Kristu Jezisi." (Rim.8, 1) Na tomto poslednim soude bodou pouze ti, kteri nejsou zapsani v knize zivota. (Zj.20, 12 a 15)


Vzkriseni mrtvych. Pri prvnim vzkriseni vstanou pouze verici. O tom jsme uz hovorili v prvni kapitole. (I Tes.4, 13-17) Pred tisiciletym kralovstvim vstanou vsichni verici, kteri pro svou viru v Jezise Krista byli umuceni pocas velikeho souzeni. (Zj.20, 4) Nyni vstanou vsichni ostatni neverici mrtvi, aby sli k spravedlivemu soudu. (Zj.20, 12)


Veliky Bily Trun.  Pismo sv. hovori o peti soudech.


Nejdrive vidime Pana Jezise Krista, ktery jako Beranek Bozi, je souzen za hrichy sveta. (Iz. 53, 6-7)
Verici se maji denne soudit, aby Pana Boha nezarmucovali, a aby kraceli tou spravnou cestou. (I Kor. 11, 28 a II Kor. 13, 5) Kdo soudi sam sebe, ten nebude souzen. (Mat. 7, 1)
Treti soud je soud vsech vericich lidi. (II Kor. 5, 10) U tohoto soudu se rozdeluji jejich odmena.
Pak je soud vsech narodu v udoli Jozafat. (Joel 3,2)
Posledni soud o kterem cteme ve sv. Pisme je soud vsech nevericich lidi. (Zj. 20, 11-12) Pamatujme, ze vsichni neverici budou souzeni podle svych skutku! Vsichni neverici budou odsouzeni do vecneho zahynuti a nakonec budou uvrzeni do ohniveho jezera. (Zj.20,15) Jenze jako odplata a odmena vericich neni stejna, tak ani trest nevericich nebude stejny. Jako dnes je mnoho tech, kteri prestupuji zakon v jednom vezeni, ale kazdy z nich ma jiny trest. Tak tomu bude jednou na vecnosti. Neverici budou na veky odlouceni od Boha. Budou uvrzeni do "pekla", kde bude plac a skripneni zubu. (Mat. 8,12 a Mat.22,13) Hlavni duvod, proc mnoho lidi pujde do vecneho zahynuti je ten, ze neuverili v Pana Jezise Krista a neprijali Ho za sveho osobniho Spasitele. Jan pravi: " Kdo v neho (v Krista) veri, neni souzen; kdo neveri, uz je odsouzen, protoze neuveril ve jmeno jednorozeneho Syna Boziho." (Jan 3,18 ) Jiste ze v tento den mnozi budou litovat svych prestupku, ale u tohoto soudu uz bude pozde! Jednoho dne reditel krajske trestnice prisel s kaplanem (duchovnim) tezkeho vezeni, aby trestancum oznamil amnestii. Pouze nekolik jednotlivcu jeho nabidku prijalo. Ostatni trestanci mu neverili. Zcali kricet, rouhat se a nakones se vzbourili a chteli oba muze bit. S pomoci straze unikli bez zraneni. Kdyz se dotycny muz pozdeji pred trestance postavil, bylo to proto, aby jim oznamil spravedlivy soud. V tento den ho mnozi pozvali a s placem volali o slitovani a odpusteni. Jenze nyni uz bylo pozde. V den soudu jejich plac a jejich prosby nemely zadnou cenu. Nyni sklizeli to, co rozsevali. (Gal. 6,7) Zamyslete se nad tim, drazi ctenari, ze kazdy clovek jen jednou umira, a potom bude soud. (Zid. 9, 27)                                                                
Veliky Bily trun jiste symbolizuje svatost, cistotu, spravedlnost a moc, ktera patri Kristu Soudci. Podle Zjeveni 20,11 , tento trun bude muset byt nekde mezi nebem a zemi, protoze tato stara a hrichem nakazena zeme zde uz vice nebude. Ta zmizi jakmile Svaty a Dokonaly Soudce, Pan Jezis se posadi na Bily trun.  Bily trun neni misto na kterem sedi kral. To je stolice na ktere bude sedet Spravedlivy Soudce. Trun je veliky, protoze toto bude ohromna udalost. Bude to posledni a rozhodujici soud. Prave na tomto soude se rozhodne o tom, kde kazdy neverici bude travit vecnost. Vzpominam si, jak po druhe svetove valce, v roce 1945, byl veliky soud na kterem byli odsouzeni ruzni lide za zlociny, ktere spachali proti lidstvu. Nekolik hlavnich soudcu z ruznych statu se zucastnilo tohoto duleziteho soudu. Jenze toto bude daleko vetsi a vaznejsi soud. Zde kazda osoba bude souzena za sve ciny. (Zj.20,13) Toto bude spravedlivy soud. Nikdo nebude trpet za viny jinych lidi. Kazdy bude souzen za sve prestupky. (Zj.20,13) Jiste zde bude Pilat, Kaifas a jini soudcove, kteri odsoudili Pana Jezise na smrt. Budou zde vsak vsichni ostatni neverci a rouhaci, kteri se Kristu posmivali, Jeho lid pronasledovali a vrazdili. Na tomto soudu budou i ti lide, kteri se delsi dobu skryvali za ruzne masky. Mam pravdu, ze nekteri se skryvali i za masku nabozenstvi.


V jedne zemi zil zajimavy vudce. Stale nosil jakysi zavoj, aby nikdo nevidel jeho oblicej. Tvrdil o sobe, ze nikdo z lidi nesmi pohledet na jeho oblicej, protoze je tak krasny, cisty - temer svaty. Dokonce lidi strasil poznamkou: " Ten, kdo uvidi muj oblicej, zemre!" Mnozi mu verili a dokonce se ho bali. Jednou pri jakesi slavnosti jeden odvazny sluha se opovazil tomuto muzi zavoj z obliceje strhnout, aby on a vsichni kolem uvideli jak vypada. K jeho prekvapeni a hruze uvideli skaredy a ohyzdny oblicej! Okamzite tohoto podvodnika ze sveho stredu vyhnali. Tak tomu bude v tento den soudu. Spravedlivy Soudce odstrani lidem vsechny masky. Nyni se ukaze, kdo jaky je a podle toho budou souzeni.


Rekl jsem, ze toto bude posledni a rozhodujici soud z ktereho neni odvolani. Kazdy prestupnik bude uvrzen do ohniveho jezera, kde bude na vecne veky. (Zj.20,15) Podle Lukase 16,26 z tohoto mista se nikdy nikdo ven  nedostane. Nyni at si toto misto utrpeni predstavujeme jak chceme, Pan Jezis rika, ze to je skutecne misto, kde bude strasne utrpeni. V tomto miste bude "plac a skripeni zubu". (Mat.25,30) To je hlavni duvod proc Pan Jezis trpel na golgotskem krizi, aby lidstvo od tohoto hrozneho mista zachranil. Ohnive jezero je pripraveno pro "dabla a jeho andely". (Mat.25,41) Buh bude soudit jak neverici lide, tak i padle andely. Cteme: " Vzdyt` Buh neusetril ani andely, kteri zhresili, ale svrhl je do temne propasti podsveti (pekla) a dal je strezit, aby byli postaveni pred soud. (II Petr 2,4) Chci vas uprimne varovat, drazi ctenari, jestlize doposud neslouzite Panu Jezisi, abyste Ho pokornou virou prijali za sveho Zachrance a Spasitele. Pokleknete pred Nim v pokore nyni, abyste pred Nim nemuseli stat u soudu. 


O tom, ze Pan Jezis bude tento Spravedlivy Soudce, mame nekolik dukazu. Apostol Petr rika: " (Jezis)" ulozil nam, abychom kazali lidu a dosvedcovali, ze je to On, koho Buh ustanovil za soudce zivych i mrtvych." (Sk.10,42) Apostol Pavel lidi varoval a volal, aby se k Boku obratili a svych hrichu litovali, protoze Buh "ustanovil den, v nemz bude spravedlive soudit cely svet skrze muze, ktereho k tomu urcil. Vsem lidem o tom poskytl dukaz, kdyz jej vzkrisil z mrtvych." (Sk.17,31) Sam Pan Jezis rika: "Otec nikoho nesoudi, ale vsechen soud dal do rukou Synovi, aby vsichni ctili Syna, jako cti Otce." (Jan 5,22-3) Jak se bude citit zradce Jidas, ktery Pana Jezise prodal za 30 stribrnych?  (Mat. 26,15) Jak se bude asi tvarit Pilat, Kaifas a ostatni, kteri Pana Jezise soudili, krizovali a mucili? A coz vsichni ostatni, kteri Spasitele zradili a zapreli a prodali za trochu slavy, za kousek moci nebo za chvilkove pohodli ci za svetske radovanky. Jak budou prekvapeni vsichni, kteri se Panu Jezisi podnes rouhaji, posmivaji a jeho verne verici pronasleduji. Doufam, ze nikdo z vas, kdo tuto uvahu cte, nepatri mezi neverici a Kristovy nepratele. Kdyz si nekdo mysli, ze toto neni pravdive uceni, at` si znovu precte Zjeveni 20,12-15. Dnes v kazde zemi mame zaznam vsech obcanu. Prostrednictvim komputeru je mozne vsechno zjistit o kazdem jednotlivci. Kdyz takove vymozenosti dnes clovek ma, o kolik presnejsi a spravedlivejsi  zaznam ma Pan Buh ve svych knihach! (Zj.20,12-15) Jak je dulezite, aby nase jmeno bylo zapsano v knize zivota. (Lukas 10, 20).


Nekteri lide se snad budou tazat:  Proc ma byt tento soud? Odpoved` na tuto otazku je jednoduchy: aby kazdy obdrzel spravedlivou odplatu za sve skutky. Dnes mnozi trpi nespravedlive. Nekteri dokonce trpi za provineni jinych. Mnoho lidi prislo o zivot, protoze nekdo proti nim falesne svedcil, nebo je nespravedlive odsoudil. Toto se nebude opakovat, proto "Kazdy z nas tedy sam za sebe vyda pocet Bohu." (Rim.14,12) Proto, aby kazdy clovek byl spravedlive odsouzen, Pan Jezis ma dve knihy. Prvni je kniha zivota. (Lukas 10,20) Do teto knihy Buh zaznamena jmena vsech lidi, kteri prijmou Pana Jezise za osobniho Spasitele. Co je snad nejvzacnejsi je prave ta pravda, ze :Kdo zvitezi, bude oden belostnym rouchem a jeho jmeno nevymazu z knihy zivota, nybrz priznam se k nemu pred svym Otcem a pred jeho andely." (Zj.3,5) V druhe knize jsou zaznamenany skutky vsech nevericich  lidi. (Zj.20,12)


Zaverem teto kapitoly bych chtel strucne poukazat na to, jak se lide mohou vyhnout tomuto poslednimu soudu a ohnivemu jezeru. Moje rada je stejna jako byla rada apostola Pavla a Petra, Cyrila a metodeje, Jana Husa, Jana Amose Komenskeho a jinych svedku Jezise Krista. Petr pravi: " Odrat`te se! A kazdy z vas at` se da pokrtit ve jmenu Jezise Krista, aby vam byly odpusteny hrichy, a jako dar dostanete Ducha Svateho. Vzdyt` to zaslibeni plati vam i vasim detem, ale take vsem, kdo jsou jeste daleko, ktere si povola Pan, nas Buh." (Skutky 2,38-39) Apostol Pavel dodava: " Jsme proto Kristovi vyslanci, jako by Buh skrze nas napominal.  Kristovym jmenem vyzyvame: Smirte se s Bohem!  S tim, ktery byl uplne bez hrichu, jednal kvuli nam jako s nejvetsim hrisnikem, abychom my skrze neho byli u Boha spravedlivi." (II Kor.2,20-21)


Jednou pri rybareni muz spadl do vody. Rybar z vedlejsi lodky rychle skocil do jezera a tonouciho zachranil. Pri debate, ktera nasledovala, se tonouci rybar dovedel, ze byl zachranen vrchnim soudcem krajskeho soudu. Za nekolik let tento zachraneny muz se dopustil urciteho zlocinu, za ktery byl souzen. Zaradoval se kdyz zjistil, ze bude souzen soudcem, ktery ho pred nekolika lety, pri neuspesnem rybareni zachranil. Kdyz byl pozadan pred rozsudkem, aby soudce oslovil, rekl: " Pane soudce, jsem nesmirne rad, ze dnes stojim pred vami, laskavym soudcem. Mozna se na mne uz nepamatujete, ale ja jsem prave tyn muz,  ktereho jste pred lety zachranil, kdyz jste me vytahl z jezera, kam jsem pri rybareni spadl."  "Jiste ze se na vas pamatuji", znela odpoved` z ust vazneho muze. "Jenze tenkrat jsem byl vas zachrance. Dnes se musim ridit zakonem naseho statu." Pak dotycny muze odsoudil na nekolik let do zalare.


Drazi ctenari, je Pan Jezis vasim Spasitelem a Zachrancem?  Kdyz ano, sluzte mu pokorne a verne. Kdyz jeste vasim Spasitelem neni, pripominam vam to velmi uprimne, ze jednoho dne bude vas spravedlivy soudce. Rozhodnete se pro Krista jeste dnes, pokud je doba milosti a den spasy. (II Kor. 6,2) Zitra bude den soudu a trestu.  Kdyz tuto prilezitost zanedbate, nebudete mit vymluvu pred lidmi ani pred Bohem. Pamatujte, ze cas a prilezitosti jsou pomijejici. Rychle uniknou a vickrat se nevrati. Zamyslete se nad nasledujicimi slovy. Pan Jezis pravi: " Rikate mi Mistr a netazete se mne. Rikate mi Svetlo a nehledite na mne. Rikate mi Cesta a nechodite mnou. Rikate mi Zivot a nezijete ve mne. Rikate mi Moudry a nespravujete se mnou. Rikate mi Pane a neslouzite mi. Rikate mi Mocny a nectite mne. Rikate mu Spravedlivy a nebojite se mne. Az vas odsoudim, neobvinujte mne! 
(Domovni kazatel, str.215)